Thermen Katara: steeds meer mensen komen onthaasten

Thermen Katara in Belsele nabij Sint-Niklaas, is een oase van rust waar vriendelijkheid, netheid, klantgerichtheid en hygiëne hoog in het vaandel worden gedragen door zaakvoerders Geert en Nancy. Het echtpaar is reeds 28 jaar in de weer met het wellness- en saunagebeuren. Olivier Wauters van Exclusive Wellness had een gesprek met hen.

De zaakvoerders van Thermen Katara merken in de afgelopen 28 jaar dat ze het wellness centrum runnen toch wel enkele verschuivingen in trends. “In het prille begin stond vooral het saunagebeuren centraal”, stelt Nancy. “Na verloop van tijd is wellness ook een belangrijke factor geworden en zo verder uitgebreid naar massages en schoonheidsproducten op de markt. Iedereen is dan gaan wellnessen. Vandaag merken we opnieuw een verschuiving naar de pure saunabeleving. Dat zie je vooral in Nederland en Duitsland, maar stilaan ook terug in België. Sauna voor relaxatie en gezondheid. Daarnaast blijft er evenwel de specifieke wellness-groep adepten. Die gaan echter niet meer op zoek naar speciale features. Alles wordt terug basic. Een gewone massage is opnieuw goed genoeg. De wellness hypes verdwijnen stilaan. Mensen wensen dan wel een kwaliteitsvolle massage. De benadering is persoonlijker geworden.”

Een inspanning is nodig om de jeugd voor het ganse gebeuren te motiveren vindt Nancy. “De jeugd moet terug worden aangetrokken. Wat we wel merken, is dat het een familiegebeuren is geworden. Ouders brengen hun kinderen mee. Met het ganse gezin naar de sauna, of moeder-dochter en vader-zoon sessies.”

In vergelijking met andere landen blijven de Belgen preuts. “België heeft een probleem met naaktheid. Vandaar dat we vanaf de opening van ons center een Badpakkendag hebben ingelast. Duidelijke afspraken naar onze klanten. Het was een bewuste keuze.”

“Het is ook een ander publiek”, vult Geert aan. “Het zijn duidelijk twee groepen van saunagangers. Mensen die nooit de mind switch kunnen maken naar naakt ofwel zijn het mensen die te jong zijn en die zich daar nog moeten overzetten. We merken evenwel dat rond de leeftijd van 28 jaar die schroom wegvalt. Het hangt zo’n beetje samen met getrouwd zijn, eerste kindje. Het badpakkenpubliek neigt ook meer naar arrangementen en zijn eerder de wellness-klanten.”

“Wat we ook vaak merken, zijn saunaklanten die naakt gaan, maar dan op Badpakkendag met de kinderen komen”, voegt Nancy eraan toe. “Op die manier laten ze de kinderen gewennen.”

Het echtpaar doet steeds nieuwe ideeën voor Thermen Katara op als ze op reis gaan. “In Nederland en Duistland is al veel te ontdekken”, vindt Geert. “Een trend die duidelijk opvalt, zijn de grotere complexen die in het buitenland het daglicht zien. Er wordt een soort van luxe gecreëerd. Een overvolledig aanbod onder één dak. Sauna, massagebehandeling, afslanken, eten, drinken, opgietsessies, variaties op opgietsessies, noem maar op. We gaan dan wel ideeën opdoen in het buitenland, maar we gaan niet alles klakkeloos overnemen. Zo zullen we steeds items toevoegen of verwerken naar een toepassing die werkt in ons center.”