‘Keep it simple’ – Voka vakblad ondernemers

Keep it simple’. Dat is het motto van de Leuvense zaakvoerster Katleen Vrombaut van CosMENtis, expert in huid- en baardverzorging en huidverbetering exclusief voor mannen. “De coronacrisis zag ik als een opportuniteit om mijn business aan te passen aan deze ongeziene situatie”, zegt de onderneemster. “Ik werk B2B en ineens was er geen inkomen meer. Al mijn klanten gingen gedurende tien weken dicht. Dat scherpt je creativiteit aan. Belangrijk is te denken in opportuniteiten, nooit in beperkingen.”

Vijftien jaar geleden legde Katleen Vrombaut de basis voor CosMENtis. “Het stootte me als apotheker tegen de borst dat verzorgingsproducten vooral gericht zijn op vrouwen, terwijl je huid toch ons grootste orgaan is en ook mannen dat gezond willen houden”, vertelt Vrombaut. “Mannen kiezen voor een alles-in-één product, ze willen niet dat er een hele reeks potjes op hun wastafel staat. Het moet snel gaan: tanden poetsen, dagverzorging en weg. Mijn producten zijn zoals mannen ze het liefste hebben ‘hit and run’ Mijn grootste doelgroep voor deze producten zijn de betere schoonheidscentra en esthetische klinieken.”

Maar professionals zagen één belangrijk fenomeen bij mannen: namelijk veertien procent van hen heeft problemen ter hoogte van de baard zoals huidschilfers, eczeem, jeuk, rode vlekken, baardroos   extreem droge huid, psoriasis,…  “Ik ontwikkelde daarom de luxe scheerproducten MEN³”, gaat Katleen verder. “Dat werd in de eerste plaats ontwikkeld voor mannen met problemen ter hoogte van de baardstreek maar ook voor mannen die zulke problemen willen vermijden. Het is puur Belgische wetenschap en MEN³ heeft een helende werking, is milieu- en diervriendelijk en scheert gladder en gemakkelijker.”

Bij de start van de coronacrisis bleken dan weer heel wat meer mannen door het dragen van mondmaskers problemen te ontwikkelen ter hoogte van de baard, met name meer jeuk, eczeem en schilfers, terwijl ze daar vroeger geen last van hadden. “Nu bleek ook dat het verplegend personeel dat MEN³ gebruikte, geen problemen ondervond”, zegt Katleen. “Meer nog, een verpleger die vroeger last had van eczeem, bleek door het gebruik van MEN³ geen opstoot meer te krijgen, zelfs nadat hij permanent een mondmasker heeft gedragen. Bovendien blijkt het gebruik van de aftershave een langdurige mannelijk frisse aangename geur te genereren, waardoor je mondmasker niet begint te ruiken. Daar heb ik gebruik van gemaakt om MEN³ te herpositioneren naar die niche, naar alle mannen die een mondmasker verplicht moesten dragen, ongeacht in welke sector ze werken. De mogelijkheden voor MEN³ werden zo immens veel groter.”

“Ik heb voor mijn klanten meteen ook een platform ontwikkeld waar ze met advies, zonder dat ze fysiek in de zaak aanwezig moesten komen, MEN³-producten online kunnen kopen bij het dichtstbijzijnde lokaal verdeelpunt. Ik heb ook heel veel video’s opgenomen en mijn klanten getraind om leervideo’s te maken. Voor hen was dat ook nieuw, maar zo konden ze hun verkoop persoonlijk maken.”

Al haar ideeën komen bij Katleen niet uit de lucht vallen. “Ik heb altijd een boekje bij me waar ik nieuwe ideeën en opportuniteiten in opschrijf. Die toets ik soms af met vrienden en klanten. Zelfs de meest absurde ideeën of dromen schrijf ik op. Niet alles is meteen realiseerbaar, maar het inspireert me wel.”

https://www.men3.be/